Wednesday, December 13, 2006

Kuudes päivä

Eeetisyys on muodissa. Globe Hope -yrityksen Seija Lukkala sai eilen Suomi-palkinnon muotisuunnittelusta, jossa vanhoja materiaaleja käytetään vaatteiden ja asusteiden raaka-aineina. Globe Hope on loistava esimerkki uudesta muotisuunnittelusta, jossa ymmärretään sitä, että vaatteita käytetään ilmaisemaan omaa persoonallisuutta. Pelkkä ekologisuus ei kuluttajalle riitä, vaan vaate pitää olla hyvännäköinen. Muinaisten artesaanien hamppusäkit ja juuttikaavut ovat onneksi hautautuneet jonnekin luomukauppojen perukoille. Nyt nuoret suunnittelijat tekevät ympäristöystävällisiä vaatteita ja huolehtivat työntekijöiden oikeuksista, tinkimättä tippaakaan designin vaatimuksista. Tällaiseen muotiin on ilo panna rahansa.

Yleisesti suomalaiset vaatetusalan yrityksen ja kaupat vähät välittävät ympäristökysymyksistä ja alihankkijoittensa sosiaalisesta vastuusta. Tämä tuli selväksi, kun FinnWatch (useiden kansalais- ja ay-järjestöjen verkosto) selvitti yritysten yhteiskuntavastuuta. H&M ja Zara, nuo parjatut ulkomaalaisketjut, ovat paljon pitemmällä yhteiskuntavastuussa kuin meidän tutut kauppiaamme. Kukaan suomalaisista ei käytä riippumattomia alihankkijoiden tarkastajia. Vaatekaupassa kannattaa pitää meteliä. Eli kauppiasta saa vaivata kysymällä materiaalien ja työn alkuperästä. Se on kuluttajan keino vaikuttaa maailman työoloihin ja ympäristön tilaan.

No comments: