Sunday, February 11, 2007

66. päivä

"Sun blogi on hiano, mä kommentoin sitä heti... siis mun omassa blogissa!" Tällaisen viestin lähetin äsken sähköpostilla vaalipäämiehelleni Ovaskaiselle luettuani hänen tämänpäiväisen blogikirjoituksensa. Ovaskainen oli aamulla hiihtämässä Maunulassa, minkä tiesinkin, ja olin jo mielessäni ehtinyt miettiä, että miten ihmeessä Käpylästä pääsee sunnuntaina kätevästi Maunulaan hiihtokamppeiden kanssa. Nyt selvisi, Ovaskainen käytti City CAr Clubin yhteiskäyttöautoaan. Olen vähän kade, koska minun oma hiihtämiseni jäi tänään haaveeksi, kun pitoteippien vaihtamiseen meni enemmän aikaa kuin ajattelin ja vakituinen hiihtokumppanini oli kipeänä eikä ollut repimässä minua matkaan. Eli luovuin sitten urheilusta ja nukuin, koska minulla oli vaalistressi.

Mutta asiaan eli Ovaskaisen blogiin. Siellä Maunulan majalla majaili muitakin hiihtäjiä kuin vaalivälineeni. "Höhöö. Poltetaan me vaan bensaa, se on halpaa. Ei meille mitenkään käy, vaikka lapsenlapsilla saattaa olla kyllä kurjempaa", remelsi arviolta keski-iän loppusuoraa etenevä herrahenkilö itseensä tyytyväisenä. Siis järkkyä, mikä tietenkin sai Ovaskaisen vetämään hiihtopalkintopullan väärään kurkkuun. Näitä ihmisiä siis riittää, jotka vähät välittää, miten maapallomme käy.

"Näinä ilmastoherätyksen päivinä en olisi uskonut kuulevani sellaista julistusta," päivittelee Ovaskainen blogissaan. "En ainakaan juuri ladunvarressa hiihtomajalla, jossa kaupunkilaiset ovat kerrankin luonnon ympäröimänä."

"Ilmastonmuutoksen etenemistä vastaan on toimittava heti nyt, sillä kohta ei ole enää mitään tehtävissä," Ovaskainen jatkaa. "Ja yksi keskeinen keino on vähentää öljyn - siis myös bensan - yletöntä läträystä. Siksi autot on saatava vähäpäästöisemmiksi ja joukkoliikenne houkuttelevaan kuntoon. Yhteiskäyttöauto on hyvä ratkaisu, kun joukkoliikenne ei jostain syystä palvele. Yksi yhteisauto korvaa laskennallisesti kahdeksan autoa, jotka kotipihaan ostettuina houkuttelisivat ajamaan lyhyimmätkin matkat."

Sitten vaalistressiin, joka jo helpotti. Nyt on mainos- ja esitetekstien viimeistelyn aika, koska ehdokasnumerot tulevat loppuviikosta ja kaikki tärkeät esitteet menevät painoon. Tänä iltana piti hioa viimeisiä tekstejä, koska huomenna graafikot alkavat panna hommaa lopulliseen pakettiin. Ovaskainen on tyyni kuten tulevan senaattorin kuuluukin, joten painajaisunet jäävät minun uneksittavakseni.

Viime yönä näin unta, että mainoksiemme sanomaa ei ymmärretä, ja toissa yön unessani muut ehdokkaat olivat painattaneet monimutkaisia, monisivuisia esitteitä, joissa oli kukkia, reikiä ja leikkauksia, jollaisia minun painoteknisen tietämykseni mukaan ole olemassakaan.

Ensi yön nukuin luultavasti rauhallisesti, koska äsken Ovaskainen hyväksyi viimeiset esitetekstit, niin että pääsen taas huomenna lykkimään niitä eteenpäin. Ja nyt lyhennän vielä yhden mainostekstin, jotta ehdin bussilla kotiin yöksi nukkumaan. Minulla kun ei ole sitä yhteiskäyttöautoa.

No comments: