Wednesday, January 17, 2007

42. päivä

Tänään on vaalipuuhapäivä, tarkemmin ottaen vaalipuuhailta, koska väliin jää työpäivä. Vaalipuuhapäivänä allokoidaan mainosrahaa yksien kanssa ja pohditaan Helsingin yhteistä kamppista toisten kanssa. Ja sitten lykitään vaalitilaisuusjärjestyjä eteenpäin ja leikataan flaijereita jakoa varten huomiseen tilaisuuteen. Joukkoliikenteellä ilmaston puolesta siis Annantalossa 19.1. klo 15.30-17.00. Puhujina Satu Hassi, Matti Pallasvuo ja Kai Ovaskainen. Tämänpäiväisessä Uutislehti 100:ssa oli ihan kelpo mainos.

Joukkoliikenne on suuri seutukysymys. Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat eri kuntia, mutta ihmiset ovat jo kauan sitten lakanneet olemasta henkisesti sitoutuneita johonkin näistä kaupungeista. Alueella liikutaan sen mukaan, mikä on kussakin elämäntilanteessa järkevää. Liikenne senkun kasvaa, henkilöautolla ajetaan pienimmätkin matkat ja kehäteiden marketteihin on ihan luonnollista mennä päivittäin ostoksille, oli koti missä tahansa. Tämä kaikki on tuhoisaa. Ilma ympärillämme ryhtyy kapinaan. Tämä "talvi" on jo tarpeeksi raju varoitus. Viimeistään nyt on siirryttävä joukkoliikenteeseen aina kun se on mahdollista. Ja pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittäminen vaatii yhteistä näkemystä ja tahtoa.

Pääkaupunkiseudun yhteisiä asioita voi hahmotella verkossakin. Hesarin toimittaja Kimmo Oksanen oikein yllyttää siihen blogissaan Suurkaupungin hai. Sinne vaan keskustelemaan! Ai, miksi minä nyt tätä mainostan? No, siksi tietysti, että kansanedustajaehdokas Ovaskainen, josta blogini ainakin etäisesti kertoo, kommentoi siellä myös. Ovaskainen on pääkaupunkiseudun kunnat yhteen -miehiä sekä seutujoukkoliikenteen jokapäiväisiä käyttäjiä. Töissä Vantaan johdossa ja kotonaan Helsingin Käpylässä. Tämmöisiä näkemyksiä Ovaskainen esitteli Suurkaupungin hai -blogin alkuun, löytyy myös ylläolevan linkin alta:

"Helsingistä Vantaalle joka arkiaamu matkaavana tiedän, ettei ainakaan näitä kahta kaupunkia kukaan pysty enää pitkään pitämään erillään.

Ensimmäinen askel tämän minimetropolimme yhteen kursimiseksi otetaan luultavasti pian eduskuntavaalien jälkeen, kun hallitus ensimetreillään tekee rahoituspäätöksen lentoaseman kautta kulkevasta kehäradasta. Rahoitusneuvottelut kuuluvat etenevän sen verran suotuisasti, että kaikki eväät päätökseen lienevät jo koossa.

Tuon rahoituspäätöksen myötä ratkeaa muuten myös yksi asuntorakentamisen solmu näiltä kulmilta, sillä radan varteen saadaan asunnot ainakin 30 000 ihmiselle."

Huomenna Annantalossa jatketaan pääkaupunkiseudun joukkoliikennekeskustelua.

No comments: