Friday, January 19, 2007

43. päivä

Tiedättekö, että Eurooppa on kovasti taantunut sitten 1930-luvun? Senkin oppi tänään, kun oli kuuntelemassa Annantalolla Satu Hassia Joukkoliikenne ilmaston puolesta -tilaisuudessa. Hassi kertoi, että vuonna 1935 junalla pääsi Tallinnasta Berliiniin 27 tunnissa. Tänään samaan matkaan menee 60 tuntia ja keskituntivauhdiksi tulee tuollainen pyöräilynopeus. Ei kovin houkuttelevaa! Ei ihme, että Euroopan valtioiden välisiä, vähänkin pidempiä matkoja kuljetaan enimmäkseen lentäen. Esteenä ovat monenlaiset eri järjestelmät, ihan alkaen siitä ajataanko junaa oikea- vai vasenpuolisesti. Siis kuulitte oikein, raiteillakin on joku puolisuusliikenne, mitä ei aina tule ajatelleeksi.

Eurooppalaista edistystäkin on. Saksassa on useissa kaupungessa City Ticket, joka tarkoittaa sitä, että kaupunkien välisessä junamatkassa saa ilmaiseksi määräpään sisäisen joukkoliikenteen. Itsekin pääsin nauttimaan tästä ylellisyydestä jouluisella matkallani, jolloin ajelin junalla peräti kolmen eri maan välillä. Saksa-Belgia-Ranska-yhteydet sujuivat ihan mallikkaasti, mutta taidan aika pitkään harkita tuota junaseikkailua Baltian läpi Saksaan. Kun pyörällä pääsee niin paljon kätevämmin.

Samaisessa joukkoliikennetilaisuudessa kuulin ensimmäistä kertaa charmanttia herrasmiestä, Vantaan yleiskaavapäällikkö Matti Pallasvuota, joka korosti eheyttävän kaupunkirakenteen tärkeyttä suunniteltaessa joukkoliikennemyönteistä pääkaupunkiseutua. Pallasvuo sanoi, että kaupunkisuunnittelijat eivät "enää voi vedellä suunnitelmiaan leveällä pensselillä, vaan heidän on täytynyt teroittaa kynänsä." Ai, että pidin tuosta herrasta. Varsinkin kun hän vielä muistutti, että eheäänkin kaupunkirakenteeseen on jätettävä pääkaupunkiseudun "vihreä verkko", ja näytti kauniin kuvan, jossa metsä- ja viheralueet näkyivät kudelmana alueemme kartassa Nuuksiosta Keskuspuiston kautta Sipooseen. Voi, älkää viekö minulta näitä metsiäni!

Ja lopuksi tämä ehdokkaani Ovaskainen esitti vision pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kokonaisratkaisusta, jossa palvelu pelaa ja poikittaisliikenne on kunnossa. Ja vaati, ihan oikein, että valtion pitää alkaa tukea myös pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä, koska ympäristöongelmat ratkaistaan kaupungeissa, jossa ihmiset eniten saastuttavat.

Sokerina pohjalla uutta Ovaskaisen sivustolta: Ilkka U. Pesämaan hauskaa piirrostaidetta.

No comments: